בתי המשפט בישראל מחייבים את המורים הגננות לנהוג בחובת זהירות כפי שחב אב כלפי בנו. וכפי שקבע זאת ביהמ"ש העליון.
תביעות רבות אשר הוגשו על ידנו עקב פגיעתם של תלמידים שנפצעו במסגרת היותם בביה"ס ו/או בגן וזאת עקב התרשלותם של מורים וגננות בהשגחה ובפיקוח על שלמות גופם של התלמיד.
"יתכן כי הקושי בפיקוח וההשגחה על שלמות גופם של התלמידים וריבוי התאונות בביה"ס" כך מציינת עו"ד ענת (כהן) קאופמן "נובעת, בין היתר, כתוצאה מהעובדה כי ישנו ריבוי של תלמידים בכיתה ומיעוט במורים בכל ביה"ס וכך קטנה היכולת של המורה ו/או הגננת להשגיח ולפקח על התלמידים ולדאוג לשלמותו וביטחונו של התלמיד, וככל שיוקצו יותר משאבים של כסף ושל כוח אדם, כך תגדל ותלך רמת הפיקוח, וכן יקטן ויילך מספר התאונות ".
עוד מוסיפה עו"ד קאופמן ומציינת כי "לו היו מצמצמים את מס' התלמידים בכל כיתה היתה למורה ו/או לגננת יכולת ואפשרות טובה יותר לפקח להשגיח ולצפות סכנות ובכך למנוע תאונות ופגיעות בתלמידים ולנהוג באחריות כהורה כלפי ילדו שכן כאשר אנו מפקידים את היקר לנו מכל בידיו של המורה קיימת בליבנו כהורה ציפיה, שהינה לגיטימית לחלוטין לקבל את ילדנו בסוף כל יום לימודים ברי ושלם כפי שנשלח בבוקר".
אין ספק כי עבודתם של המורים והגננות הינה עבודה קשה ואחראית הדורשת מעבר להשקעה בחינוך ובעיצוב דמותו של ילדנו גם ערנות מלאה במשך כל שעות שהותם בביה"ס הן בשיעורים, הן בהפסקות והן בפעילויות אחרות המתבצעות במסגרת ביה"ס כגון טיולים וכיוצ"ב. ולכן לא בכדי נאבקים המורים להטבת תנאי עבודתם, ובין היתר, הפחתת כמות התלמידים שבאחריות כל מורה אשר תגדיל את יכולתם לשמור ולפקח על שלמותם וביטחונם של ילדנו.
משרדנו טיפל בפגיעות שונות ומשונות של תלמידים שניזוקו במהלך שהותם בביה"ס ולו היתה ניתנת תשומת לב רבה יותר לביטחונם של התלמידים היו פגיעות אלה יכולות להימנע.
כך למשל במקרה של תלמיד אשר השתתף בשיעור אשר התנהל כששולחנות הכיתה סודרו בצורת ריבוע, כאשר התלמידים ישובים בצידו הפנימי, דהיינו – בגבם זב לזה. השולחנות סודרו כך בהוראת המורה בכיתה וכל שנותר בין השולחנות היה פתח צר, אשר נחסם ע"י ערימת ילקוטים שהונחו במקום ע"י מספר תלמידים, כך שהתלמידים היו כלואים בין השולחנות בחלל הריבוע שנוצר.
תוך כדי השיעור פנתה המורה לתלמיד, וביקשה ממנו להביא חפץ כלשהו, אשר נמצא מחוץ למבנה הריבועי – בסמוך ללוח. עקב העובדה שפתח היציאה מן הריבוע היה חסום ע"י הילקוטים, נאלץ התלמיד לעלות על השולחן, במטרה לעבור לצידו החיצוני של הריבוע. בשלב זה נדחף התלמיד ע"י תלמיד אחר, נפל ונחבט בעוצמה רבה.
מקרים רבים ונוספים של תלמידים שנפגעו עקב חוסר תשומת ליבם של המורים בהשגחה ובפיקוח על ילדנו התלמידים וחוסר זהירות וחוסר ערנות בצפיית הסכנה העלולה לגרום לפגיעה בגופם של התלמידים, אשר טופלו במשרדנו היה של תלמידה שרצה במהלך שיעור ספורט באולם ביה"ס ומעוצמת הריצה נחבטה בקיר האולם ושברה את שתי ידיה תוך חוסר זהירות של המורה בהנחיית השיעור, תלמיד שנפל בפרוזדור ביה"ס עקב השתוללות של תלמידים אחרים מאחר ולא היה מספיק מורים שיפקחו ע התלמידים במהלך ההפסקה וימנעו השתולות מסוכנת זו, תלמידה שנפגעה בידה בעת שדלת השירותים בביה"ס נטרקה עליה, תלמיד שנפצע באצבע משולחן שהיה נעוץ בו בורג במהלך שיעור, תלמיד נוסף שנפגע בעת שהתמוטטה עליו תיקרה בביה"ס, תלמיד שנפל מגג בביה"ס מאחר ואף מורה לא היה שם על מנת להשגיח ולמנוע מעשה שובבות זה, תלמיד שנפגע בעינו במהלך שהותו בביה"ס בעת שתלמידה אחרת זרקה על עינו חפץ מברזל ובעקבות כך נאלץ לעבור ניתוח בעין ואף צפוי לעבור עוד מס' ניתוחים להציל את ראייתו, תלמיד שנאלץ לעלות על כסא בפנימיה בה הוא למד, על מנת לפתוח חלון שהיה גבוה ולכן נפל מהחלון מגובה של 5 מטרים ונפגע קשות בגבו, תלמידה שעלתה במהלך ההפסקה על מתקן של אופניים נפלה ושברה את שיניה.
גם בגני הילדים אירעו מספר תאונות בגינן נפגעו ילדים קטנים ומשרדנו טיפל בתביעות. ילדה בת שנה וחצי שנכוותה ממים רותחים שנשפחו עליה מקומקום חשמלי, ילד שנתפס ע"י הילדים בגן שהשכיבו אותו על החול, הכו אותו, ושרטו אותו עם מגרפה מפלסטיק שהייתה בגן. כמו כן, הכניסו לו הילדים חול לעיניים ולפה וירקו עליו.
לציין כי לא רק התלמידים מסתכנים בעת שהותם בביה"ס, גם מורים וגננות עלולים להיפגע במסגרת עבודתם ואף הם זכאים לפיצוי עקב פגיעותיהם.
משרדנו ייצג לא מעט מורים וגננות אשר נפגעו במהלך ועקב מלאכתם בחינוך.
מעשה שהיה כך היה, במהלך שיעור בו לימדה המורה, היתה המולה והתפרעות בכיתה ולכן נאלצה המורה להגביר את קולה מעל הממוצע על מנת להרגיע ולהשתלט על הכיתה.
לאחר שצעקה בחוזקה רבה, החלה פתאום לשמוע צפצופים באוזניים וחשה באובדן שמיעה מוחלט באוזן ימין. יום למחרת, משראתה המורה כי שמיעתה לא שבה והצפצופים לא פסקו פנתה היא לקבל טיפול רפואי ואובחן כי היא סובלת מנזק בלתי הפיך באוזן. על כן, הוגשה באמצעות משרדנו תביעה למוסד לביטוח לאומי לצורך הכרה בפגיעת המורה באוזן כפגיעה בעבודה.
לאחר מאבק ממושך – הוכרה הפגיעה באוזניים כתוצאה מצעקה בכיתה – כפגיעה בעבודה. לאחר שהוכרה הפגיעה הוגשה באמצעות משרדינו תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה למוסד לביטוח לאומי.
לאחר בדיקות ע"י מס' רופאים וועדות רפואיות מטעם המוסד לביטוח לאומי נקבע לה בסופו של יום כי עקב הצעקה הנ"ל נותרה לה 10% נכות רפואית צמיתה אשר זיכתה את מרשתנו במענק כספי.
מורים רבים שפנו למשרדנו, יוצגו על ידנו בתביעתם למוסד לביטוח לאומי להכרה וקבלת גימלת נכות בגין צרידות שנגרמה להם כתוצאה ועקב עבודתם והצורך שלהם לדבר ללא הפסקה ולעיתים אף להרים את קולם תוך מאמץ ניכר של מיתרי הקול ופגיעה בהם.
גם תביעות נזיקין הוגשו על ידנו בשני מיקרים דומים האחד של גננת והשני של מורה, אשר במסגרת תפקידם נאלצו לעלות על כסא על מנת לתלות קישוט כלשה בכיתה, ותוך כדי תליית הקישוט נפלו ונחבלו, וזאת מאחר ולא סופק להם סולם כראוי לצורך ביצוע העבודה הנ"ל.
מורה נוספת שטופלה ע"י משרדנו, היתה מורה לחינוך גופני אשר במסגרת עבודתה נדרשה הן לפעילות גופנית והן לשימוש תדיר בקולה, עבדה ללא הפסקות מאחר והיתה מפעילה גם את ההפסקות הפעילות ואחראית על הכירוגרפיה של כל הטקסים בביה"ס, לא הספיקה לאכול ולשתות בצורה מסודרת ולכן חלתה בריפלוקס, מחלה הגורמת לצרידות, חולשה, צרבות, הקאות, כאבי ראש ועוד ולפיכך נאלצה לעזוב את מקצוע ההוראה.
כמו כן בימים אלה נדונה תביעה בביה"ד לעבודה של גננת הטוענת כי עקב ישיבה ממושכת שנים ארוכות על כיסאות נמוכים בגן נגרמה לה חבלת גב חמורה ושהינה צריכה להיות מוכרת כתאונה עבודה.
עו"ד ענת קאופמן (כהן) ושות' הינו משרד עורכי דין מומחה, ובעל ניסיון רב שנים בליווי משפטי וניהול הליכים אל מול ביטוח לאומי, חברות הביטוח ועורכי דינם.
זקוקים ל
עורך דין ביטוח לאומי? – תן לנו להילחם למענך!