ענת קאופמן (כהן) ושות'
משרד עורכי דין ונוטריון

073-3744558

phone6, phone, contact, telephone, support, call

פיצוי על תאונת אופניים


מחקרים מעלים שנפילה מאופניים, קורקינט או גלגליות למינהם, עלולה להיות מסוכנת ביותר כאשר מחצית מהפציעות מסתיימות בפגיעות ראש ושליש בחבלות בטן.

איך מקבלים פיצוי על תאונת אופניים?
החוק מחייב בעלי רכב לדאוג שרכבם יהיה מבוטח בביטוח חובה כדי שלנפגעי תאונות הדרכים יהיה ממי לגבות כסף. אלא שלמרות שבפקודת התעבורה – אופניים נכללים בהגדרת "רכב" פקודה זו אינה מסדירה את נושא הביטוח. לעומת זאת בפקודת הביטוח הקובעת את אחריותו של הנהג להסדרת ביטוח לרכב מנועי – אופניים אינם נופלים להגדרת רכב מנועי ולכן הפקודה לא חלה עליהם. סיכומו של דבר רוכב אופניים או מי שנפגע מרוכב אופניים לא ימצא לרוב כיסוי ביטוחי לפגיעתו.
 

מאמרים נוספים:

ענת קאופמן (כהן) ושות'
משרד עורכי דין ונוטריון


סוגיית הפיצוי של נפגעי תאונות אופניים מורכבת, בעיתית מאוד ומעלה בעצם שתי שאלות נוקבות:

1. מה קורה כאשר כאשר רוכב האופנים נפגע בעצמו ?
2. מה קורה כאשר רוכב האופניים פוגע בצד ג' ?

בסוגייה זו המקרה הפשוט מבחינת הפיצוי הוא כאשר רוכב אופניים נפגע בתאונת דרכים כי אז נהג הרכב והביטוח חובה שלו הם האחראים לפיצוי הנזקים.

כאשר נפגע רוכב אופניים ממפגע בטיחות בדרך כמו מכשול בכביש או בשביל בו נסע אז ניתן לתבוע את הרשות המקומית או מי שאחראי על המכשול.

דוגמאות של פיצוי על תאונת אופניים, שטופלו במשרדנו:
בתאריך 25/11/01 רכב דרור (שם בדוי) על אופנייו בכביש. במועד זה ביצעה הרשות המקומית (קדימה) עבודות שיפוצים בכביש, במהלכן הרסו קטעים מהכביש. דרור מעד ונפל עקב שברי כביש וערימות חול שהיו על הכביש. כתוצאה מכך הושלך מאופניו ונפגע בראש ובפנים. הוא הובהל לביה"ח "שניידר" שם אובחן כי הוא סובל מחבלות וחתכים עמוקים בפניו , נותח בהרדמה מלאה, ואושפז למשך כשבוע ימים . הליך הריפוי היה ארוך. מומחה רפואי מטעמו קבע את נכותו הפלסטית בשיעור של 20% . הוגשה תביעה כנגד הרשות המקומית והוא פוצה בסכום של 70,000 ש"ח.

ילד רכב על אופניו בשביל החוצץ לאורך הבניינים בשכונת מגוריו. לפתע הגיע לגרם מדרגות אשר היה מגודר במעקה נמוך מאוד ולא היה בו כדי לבלום הנסיעה ולמנוע נפילה. הילד נתקל בדופן מעקה המדרגות, נפל ממנה לעומק של 5 מטרים ונחבל בראש, בצוואר וביד הובהל לביה"ח "שניידר" עבר סדרת בדיקות אובחן כי הוא סובל משבר ביד וחבלה בראש,השבר קובע בגבס ולאחר מכן אושפז להשגחה במחלקה לכירורגית ילדים של ביה"ח. גם במקרה זה הוגשה תביעה כנגד הרשות המקומית שלא דאגה לגדר את המדרגות בבטחה.

רוכב אופניים שנסע ביישוב בו מתגורר הגיע לאזור של אתר בניה נתקל בפסולת שהושלכה על השביל הוא נתקל ונחבל באפו. במקרה זה הוגשה תביעה כנגד הקבלן של אתר הבניה וכנגד הרשות המקומית שלא דאגה למנוע את זריקת פסולת ולדאוג למעברים בטוחים ונקיים. הרוכב קיבל פיצוי בגין ניתוח שנאלץ לעבור באפו.

לפני ימים ספורים הוגשה לבית משפט השלום תביעה בסכום של 600,000 ש"ח . התובע טען בכתב התביעה כי נפגע קשה מרוכב אופניים כאשר חצה במעבר חציה ונגרם לו שבר בכתף. שערו בנפשכם את מצבו של רוכב האופניים שנפלה עליו לפתע תביעה כזו. כך גם מצא בית משפט לחייב הוריו של קטין בפיצוי נפגעת כאשר בנם הבן ה 11 שנסע באופניו על גבי המדרכה פגע בגברת שיצאה מביתה וגרם לחבלתה .

האופניים אינם כאמור רכב ממונע, הרוכב עליהם לא מבטח אותם בביטוח חובה ולכן בעצם חשוף לתביעות אישיות. הדבר חמור הן מבחינת הרוכב עצמו אשר אינו מודע לחשיפתו לתביעות שיכולות להיות תביעות ענק עקב חבלות קשות שעלולות להגרם עקב נסיעה באופניים, והן כלפי הנפגע , הולך הרגל התמים , כאשר לאחר שנגרם לו חבלה ונזק, נשאר ללא גורם מפצה כמו ביטוח בעל "כיס עמוק" לכל היותר יוכל לתבוע את רוכב האופניים אשר במרביתם המכריע של המקרים נעדר כיסוי ביטוחי והוא בעל "כיס קטן" . מה יעשה אזרח הנפגע עם פסק דין שמחייב פיצוי של עשרות או מאות אלפי שקלים כאשר מולו עוד אדם פרטי ללא כיסוי ביטוחי ????

מבחינת הביטוח קשה אם בכלל למצוא פוליסה נפרדת לרוכבי אופניים שלא במסגרת איגודים והכוללת כיסוי ביטוחי לתביעות צד ג'. בד"כ הכיסוי מולבש על ביטוח הדירה שבו ניתן להוסיף כיסוי גם למקרה שבו תפגע עם האופניים בהולך רגל. אלא שמדובר לרוב בכיסוי נמוך מאוד לעומת הנזקים הקשים שעלולים להגרם.

רוכב אופניים יכול גם לרכוש פוליסת תאונות אישיות פוליסה זו בבסיסה מכסה רק את הנפגע עצמו הרוכב ולא את מי שנפגע מהאופניים. ניתן לעיתים לרכוש הרחבה גם לכיסוי צד ג' .

רוכבי אופניים החברים במסגרת איגודים שונים כמו אגודת האופניים, אגודות הספורט קבוצות אימון וכו' או הממשתתפים בתחרויות, כנסים מרתונים מוסרים וכו', צריכים להיות מבוטחים על פי חוק הספורט המחייב עריכת ביטוח למי שעוסק בספורט במסגרת אגודות כאלו. הפוליסות בד"כ תקופתיות ויש לחדש אותן מידי שנה .

שאלה מתעוררת לגבי טיולי אופניים. בשנים האחרונות זכינו לפריחה מחודשת של טיולי אופניים מאורגנים על ידי רוכבי אופניים וחובבי טיולים . בד"כ מדובר בהתארגנות חובבנית אשר אינה כוללת כיסוי ביטוחי ולכן גם המארגנים צריכם להזהר בהיותם חשופים לתביעות.

זאת ועוד. למעשה נוצר מצב אבסורדי כאשר מחד הרשויות מעודדות נסיעה על אופניים מטעמי כושר, בריאות חסכון בדלק וזיהום אוויר. אך מאידך חושפים את הרוכבים לתביעות בשל העדר כיסוי ביטוחי.

על הרשות לפעול בעניין זה במספר מישורים, מניעת נסיעה על מדרכות,הצבת תמרורים האוסרים נסיעה בשבילים או מדרכות שאינם מיועדים לאופניים, מניעת רכיבה במקומות הומה אדם, הצבת פיקוח מסיבי שיש בו כדי לאכוף הוראות אלו, להגביר את סלילת המסלולים המיועדים לרוכבי אופניים. חקיקת חוקי עזר המחייב חבישת קסדות להקטנת הנזקים. גם מקום לשקול חקיקית חוק המחייב ביטוח לרוכבי אופניים כדי להגן על עצמם בפני עצמם ובפני תביעות צד ג'.

רוכבי אופניים החברים במסגרת איגודים שונים כמו אגודת האופניים, אגודות הספורט קבוצות אימון וכו' מבוטחים בד"כ על פי חוק הספורט המחייב עריכת ביטוח למי שעוסק בספורט במסגרת אגודות כאלו. הפוליסות בד"כ תקופתיות ויש לחדש אותן מידי שנה.
 
 


ייעוץ ראשוני ללא התחייבות

ונחזור אלייך בהקדם:

מלא את הפרטים

הרצל 7, קומה 5, נתניה 4240004

location6, location, map, marker, pin

073-3744558

phone6, phone, contact, telephone, support, call

09-8350074

print2, print, printer

office@acklaw.co.il

envelop, envelop, mail, email, contact, letter
 

 

- כל הזכויות שמורות -
אין לראות באמור באתר משרד עו"ד ענת קאופמן (כהן) ושות' ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי